Biodata Saloma - Salmah Ismail Penyanyi Malaysia

Biografi Profil BiodataPuan Sri Salmah binti Ismail atau lebih dikenal Saloma (22 Januari 1935 - 25 April 1983) adalah aktris film Malaysia dan seorang penyanyi. Beliau dilahirkan di Pasir Panjang, Singapura. Dia adalah istri ketiga dari aktor film, sutradara, penyanyi, dan penulis lirik Tan Sri P. Ramlee yang menikahi Salmah Ismail atau Saloma pada 21 November 1961. 

P. Ramlee atau nama sebenarnya Teuku Zakaria bin Teuku Nyak Puteh (lahir di Pulau Pinang, 22 Maret 1929 – meninggal 29 Mei 1973 pada umur 44 tahun) adalah seorang aktor Malaysia pada tahun 1950-an. Ayahnya berasal dari Lhokseumawe (Aceh) yang menikahi Che Mah Hussein pada tahun 1925 di Kubang Buaya, Butterworth, Malaysia.
Berikut lagu Saloma : Mengapa Dirindu, Kain Songket, Bunga Tanjung, Hilang Terang Timbul Gelap, Perwira, Tiru Macam Saya, Inang Baru, Bila Larut Malam, Keroncong Singapura, Tiga Abdul, Aci Aci Buka Pintu, Lagu Anak Rantau, Bila Hati Telah Retak, Tari Silat Melayu, Bossanova, Selamat Hari Raya, Kuala Lumpur, Kelohan. 

Dia juga berduet dengan P. Ramlee yakni: Gelora, Malam Ku Bermimpi, Burung Pungguk, Di Mana Suara Burung Kenari, Hancur Badan di Kandung Badan, Joget Malaysia, Rukun Islam, Sri Bulan, Jikalau Ku tahu, Bahagia, Saat yang Bahagia, Dalam Air Terbayang Wajah, Sedangkan Lidah Lagi Tergigit. 

Film : Ahmad Albab, Seniman Bujang Lapok, Ragam P. Ramlee, Sabaruddin Tukang Kasut, Bila Hati Telah Retak, Si Tanggang, Pranala luar.