Noor Hafizah Mohd Idrus Kapten Pilot Cantik AirAsia

Profil Biodata Noor Hafizah Mohd Idrus Kapten Pilot Cantik Air AsiaMeski Sudah Menjadi Kapten Pilot Air Asia Noor Hafizah Tak Pernah Meninggalkan Salat. Siapa sangka, Noor Hafizah Mohd. Idrus, adalah seorang pilot dengan pangkat kapten di maskapai penerbangan AirAsia. Parasanya yang ayu, berhidung mancung, berkulit putih, dan berhijab, adalah penampilan yang biasa bagi seorang juru terbang.

Hijab yang dikenakannya menjadi inspirasi banyak remaja di Malaysia bahwa menjadi pilot pun bisa menjadi impian banyak remaja yang berhijab. Dikutip dari laman http://thevocket.com, Noor Hafizah Mohd. Idrus, memang sejak kecil sudah mencita-citakan menjadi pilot. Dan impian itu pada mulanya mendapatkan tantangan dari orangtuanya. Bapak-ibunya menginginkan dia menjadi seorang dokter.

Nama Lengkap : Noor Hafizah Mohd Idrus
Nama Panggilan : Fizzy Idrus - Umur: 30 Tahun (2014)
Asal: Taiping Perak - Alamat Terkini: Cheras Kuala Lumpur
Ibu : Rohaya Kassim dan Ayah: Mohd Idrus Abdul Hamid
Adik beradik: Anak kedua daripada enam beradik
Pendidikan: Kolej Tunku Kurshiah, Kolej Matrikulasi Melaka, Universiti Kebangsaan Malaysia dan Akademi Penerbangan Malaysia

Ia tak ingin mengecewakan orangtuanya, maka ia memilih melanjutkan kuliah di bidang sains, jurusan matrikulasi di Londang, Melaka. Ia kemudian beralih menekuni bidang mulimedia di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Bermula dari sebuah iklan Ais Adia yang sedang menjaring pilot, Noor kemudian tanpa berpikir panjang mendaftar tanpa sepengetahuan keluarga. Setelah delapan tahun bernaung di bawah sayap AirAsia, anak kelahiran Taiping, Perak itu akhirnya berhasil meyakinkan kedua ibu bapanya bahwa kerjaya sebagai pilot dapat dijalninya dengan baik. Dan yang membanggakan keluarga, Noor Hafizah, selama menjalankan tugasnya, tak pernah meninggalkan salat.

Noor Hafizah Mohd Idrus, Senior First Officer Air Asia ini. Wajahnya yang cantik menjadi perbincangan hangat di media sosial twitter. Wajahnya memang sejuk dipandang. Dia membawa imej baru seorang pilot wanita. Tampil rapi berjilbab tampak manis dan sopan. Tidak ada yang menyangka bahwa wanita mungil ini cakap dalam mengemudikan pesawat komersial airbus. Pada awalnya, wanita yang biasa dipanggil Fizzy ini kuliah di Universiti Kebangsaan Malaysia tetapi selang setahun ia memutuskan untuk berhenti.

Wanita berusia 30 tahun ini sejak kecil memiliki impian menjadi seorang pilot. Akhirnya ia masuk Akademi Penerbangan Malaysia pada tahun 2006. Saat ini Fizzy menyandang predikat kapten pada Air Asia X. Gelar ini diperolehnya sejak Oktober 2010. Wanita yang lahir pada 21 September 1984 itu tertarik untuk bekerja di Air Asia setelah melihat iklan lowongan pilot Air Asia di televisi. Tanpa sepengetahuan keluarganya ia melamar pada lowongan tersebut. Pada akhirnya Fizzy berhasil meyakinkan kedua orang tuanya bahwa ia bisa menjadi pilot yang handal. Ia berjanji pada orang tuanya akan melakukan yang terbaik. Saat ini ia boleh bangga, bahwa cita-cita yang di impikan sejak kecil bisa menjadi kenyataan.

Noor Hafizah menjadi inspirasi bagi banyak remaja wanita.Banyak komentar memuji dirinya di media sosial twitter. Pemilik akun @ceeyyahkhan mengatakan "capten noor hafizah, I'll be like her. Insyallah." Akun lain @mairajnd mengatakan "The female pilot is a dime, an idol, and inspiring, Noor Hafizah Mohd Idrus." Hal serupa juga ditulis @ImHusnaHusaini dengan mengatakan "My role model to be a pilot is Captain Noor Hafizah Mohd Idrus. Respek!!."

#Lihat pula : Biodata Khairunnisa Haidar Fauzi Pramugari AirAsia