Biodata Syura Badron - D'Academy Asia 2 Malaysia

Biografi Profil Biodata Syura Badron - D'Academy Asia 2 MalaysiaZuraidah Badron atau lebih dikenal sebagai Syura adalah salah seorang penyanyi wanita Malaysia yang begitu sinonim dengan lagu-lagu pop tradisional. Setelah memendam hasrat hampir empat tahun untuk bergelar penyanyi, akhirnya niat Syura terkabul ketika dilamar Fantasia Music City (FMC) untuk bernaung di bawah atap mereka. Syura yang berasal dari Kempas, Johor Bahru menjadi penyanyi wanita kedua di bawah payung FMC setelah Siti Nordiana. Meskipun sudah bergelar penyanyi namun Syura masih memendam rasa terkilan ketika ayahnya, Badron Sakimin tidak mampu melihat kelibatnya beraksi di persada dunia hiburan. Ini karena ayahnya sudah pergi untuk selamanya pada November 1999 sedangkan dia adalah di antara pendorong utama Syura bergiat dalam persada seni selain ibunya dan keluarga.

Syura mulai tertarik bernyanyi ketika berusia 10 tahun ketika banyak mengikuti kompetisi menyanyi. Bahkan, dia sering mengondol hadiah utama sehingga pernah penyelenggara kompetisi enggan menerima penyertaannya setelah keberhasilan yang sering dikecapinya. Ketika berusia hanya 14 tahun, Syura pada mulai tidak menyangka diterima menjadi artis di bawah FMC ketika diperkenalkan komposer terkenal yang juga pemenang Anugerah Juara Lagu , Jari yang melihat penampilannya. Lebih mengejutkan, Syura dipilih tanpa diuji bakat seperti yang dilakukan kebanyakan penyanyi sebelumnya.

Biografi Profil Biodata Syura Badron - D'Academy Asia 2 MalaysiaSyura yang pernah bergelar juara sebanyak lima kali dalam Pertandingan Nyanyian Lagu Asli anjuran Kementerian Kebudayaan dan Pariwisata Johor ternyata senang ketika album pertamanya yang bernuansa pop komersial, balada dan Irama Malaysia berjudul Aroma itu siap sepenuhnya Juni 2000 dan berada di pasar sejak 1 September 2000. Menurutnya , meskipun sudah bergelar penyanyi namun ia bukan tiket untuk mengabaikan pelajaran yang dianggap penting sebagai aset pada masa mendatang. Katanya, dunia nyanyian adalah untuk memenuhi minatnya sedangkan pelajaran tetap menjadi prioritas, bahkan jika ada tawaran pertunjukan itu akan diterima pada akhir pekan saja.

Sejak itu nama Syura terus meniti popularitas sampai pernah dijuluki sebagai Noraniza Idris Junior. Syura terus dipoles bakat sampai menjadi pengembang seni budaya tradisional Melayu. Pada tahun 2007, Syura meraih penghargaan Album Pop Etnik Terbaik di Anugerah Industri Musik ke-14 melalui album Syahda Berdendang , malahan album tersebut juga dinominasikan untuk kategori Album Terbaik. Setelah sekian lama menyepi dari TV, Syura kembali hadir melalui keterlibatannya didalam rencana MasterChef Selebriti Malaysia Musim Ke-2 yang menampilkan banyak selebriti terkenal di Malaysia seperti Rozita Che Wan (Che Ta), Datuk Aznil Nawawi , Norish Karman , Celina Khor dan Michael Ang (Direktur). Melalui rencana ini, Syura berhasil menempatkan diri beliau bersama Celina Khor sebagai finalis berikutnya muncul sebagai juara MasterChef Selebriti Malaysia Musim Ke-2.