Sultan Kedah - Abdul Halim Muadzam Shah

Biografi Profil Biodata Sultan Kedah Abdul Halim Muadzam Shah mangkat Meninggal DuniaAl-Sultan Almu'tasimu Billahi Muhibbuddin Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu'adzam Shah Ibni Al-Marhum Sultan Badlishah yang lahir di Anak Bukit, Kedah, Malaysia, 28 November 1927; umur 89 tahun merupakan Yang di-Pertuan Agong Malaysia yang kelima. Pada pemilihan Yang di-Pertuan Agong tahun 2011, ia terpilih kembali sebagai Yang di-Pertuan Agong keempat belas menggantikan Mizan Zainal Abidin dari Terengganu. Ia adalah Yang di-Pertuan Agong pertama yang menduduki jabatan yang sama untuk kali kedua setelah kali pertama ia menjabat pada tahun 1970.

Negeri Kedah atau juga dikenal sebagai Kedah Darul Aman merupakan salah satu negeri-negeri yang membentuk Persekutuan Tanah Melayu (Malaysia). Politik Kedah menjadi satu sistem politik yang sangat dihormati dan dikagumi di seluruh negara. Antara tokoh-tokoh yang terbesar yang berasal dari Kedah ialah Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, yaitu Perdana Menteri Malaysia yang pertama dan Tun Dr. Mahathir Mohamed. Kedah terkenal dengan julukan "Lumbung Beras Malaysia" karena daerah ini merupakan daerah dengan kawasan persawahan terbesar di Malaysia. Kedah juga adalah provinsi yang mengasaskan Kedaulatan Kesultanan Melayu.

Biografi Profil Biodata Sultan Kedah Abdul Halim Muadzam Shah mangkat Meninggal DuniaSultan Kedah Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah ibni Alharhum Sultan Badlishah meninggal dunia hari ini. Sultan Abdul Halim mangkat pada usia 89 tahun. Pesanan takziah daripada rakyat Malaysia memenuhi media sosial petang tadi. Menteri besar Kedah dijangka membuat pengumuman rasmi hari ini. Sultan Abdul Halim dilantik Agong pada usia 47 tahun, dan sekali lagi pada 2011, satu-satunya raja Melayu yang dilantik ke jawatan itu 2 kali. Sultan Abdul Halim menerima pendidikan awal di Sekolah Melayu Titi Gajah di Alor Setar sebelum melanjutkan pelajaran ke Kolej Sultan Abdul Hamid. Sultan Abdul Halim lulusan sains sosial dan pentadbiran awam dari Kolej Wadham, United Kingdom.

Sultan Abdul Halim menaiki takhta sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-5 pada 1970, ketika negara sedang pulih dari rusuhan kaum 13 Me 1969. Sultan Abdul Halim sekali lagi dilantik Yang di-Pertuan Agong mengikut sistem giliran 9 Raja-Raja Melayu. Sultan Abdul Halim dilahirkan pada 28 November 1927 dan menaiki takhta Kedah selepas kemangkatan bapanya, Sultan Badlishah, pada 1958. Sultan Abdul Halim mengahwini Sultanah Bahiyah Tuanku Abdul Rahman, yang meninggal dunia pada 2003. Sultan Abdul Halim kemudian mengahwini Haminah Hamidun, dari Perak, yang ditabalkan sebagai Sultanah pada 2004.