Biodata Asmidar Isme Peserta DA Asia 2 Malaysia

Biografi Profil Biodata Asmidar Isme - Norhasmidar Ahmad Peserta Dangdut Academy Asia 2 dari MalaysiaAsmidar atau Norhasmidar Ahmad (lahir pada 3 Maret 1986) atau lebih dikenal dengan nama panggung Asmidar, adalah seorang penyanyi dari Malaysia. Asmidar mulai dikenal di mainstream semenjak memenangkan Juara 'Vokal Bukan Sekadar Rupa' pada tahun 2011. Asmidar kini merupakan artis rekaman di bawah naungan Warner Music Malaysia. Dia terinspirasi oleh Datuk Sharifah Aini, Toh Puan Setia Datin Rafeah Buang, Puan Sri Saloma, Tan Sri P. Ramlee, Barbra Streisand, Frank Sinatra, Mariah Carey, Celine Dion, Sade, Madonna dan Bjork adalah antara inspirasi Asmidar dalam bidang musik. Sebagai penggemar besar musik tradisional Melayu, Asmidar menggambarkan Rahim Jantan, Aspalela Abdullah, R. Ismail, Abdul Rahman Kamarudin dan ibunya sendiri, Norasnah Ibrahim sebagai mentor beliau dalam musik tradisional.

Asmidar dilahirkan dan dibesarkan di Kuala Lumpur. Memulai karir bernyanyi pada usia 12 tahun dengan musik tradisional Melayu yang menjadi pengaruh utama. Setelah menyelesaikan sekolah menengah pada tahun 2003, Asmidar belajar di Universiti Teknologi MARA (UiTM) dalam jurusan Musik (Persembahan Vokal). Ia belajar memainkan alat musik seperti biola, piano dan akordion serta penulisan lagu, di bawah bimbingan penulis lagu Profesor Madya Khairil Johari Johar, pelatih vokal Khaifiza Abdul Halim dan penyanyi Syafinaz Selamat. Segera setelah lulus dan menerima Diploma Seni Musik pada tahun 2006, Asmidar mendaftar ke ASWARA, sebuah lembaga pendidikan tinggi dalam bidang seni, budaya dan warisan di Malaysia untuk melanjutkan dalam jurusan Sarjana (Presentasi Musik Vokal).

Biografi Profil Biodata Asmidar Isme - Norhasmidar Ahmad Peserta Dangdut Academy Asia 2 dari MalaysiaKarir / Prestasi

Pada umur 12 tahun, Asmidar telah diminta oleh penerbit Radio Televisi Malaysia (RTM), Rosli Derani untuk merekam sebuah lagu irama tradisional untuk RIMA RTM (kini dikenal sebagai Klasik FM) Rentak 50. Asmidar merekam lagu Jasa Pak Tani, yang pernah dipopulerkan oleh Kamariah Noor, seorang penyanyi musik tradisional yang terkenal.
Memenangkan tempat ke-3 dalam Radiasi Pertiwi TV3 (2001) sebuah kompetisi menyanyi lagu-lagu patriotik.
Menyandang gelar juara Bintang RTM (2001). yang mana Asmidar berentap dengan finalis-finalis seperti Azharina , Misha Omar , Siti Sarah Raisuddin dan Farawahida .
Menjuarai Bintang Asli Remaja (2006)
Mewakili Malaysia dalam World Championships of Performing Arts (2009) dan bertanding dalam kategori vokal untuk 6 kategori termasuk kategori terbuka, world music, jazz, broadway, klasikal dan duet (bersama Yusrizan Yusop atau dikenal sebagai Bob AF2), yang mana Asmidar berhasil membawa pulang 3 medali emas, 3 medali perak dan 2 medali perunggu.
Bergabung Mentor 5 (2011) dimana Asmidar terpilih sebagai calon pilihan kedua setelah Nurashiha Mohd Zikir (Shiha) dalam usaha menjadi anak didik kepada penyanyi legendaris Malaysia Datuk Sharifah Aini.
Menjuarai Vokal Bukan Sekadar Rupa (2011)
Persembahan nyanyian dalam Konsert Irama Melayu Asli bersama Orkestra Simfoni Kebangsaan (2006)
Persembahan nyanyian dalam Anugerah Seni Negara (2007)
Persembahan nyanyian dalam Konser Barisan Budi Malaysia (2008)
Asmidar pernah menjadi vokalis grup The Moustache, sebuah band indie yang terkenal dengan pengaruh musik folk, akustik / elektronik.
Pada tahun 2010, lagu berjudul Ilusi, nyanyian duet bersama MonoloQue telah menjadi soundtrack utk drama Ilusi
Pada tahun 2012, single pertama Asmidar, Biar Sampai Ke Bintang, telah dipilih sebagai lagu tema untuk drama TV "Suri" dan telemovie dan berhasil ke tingkat Separuh Akhir Musik Musik 2012.