23 October 2016

Biodata Zizi Kirana - D'Academy Asia 2 dari Malaysia

Biografi Profil Biodata Zizi Kirana wikipedia - D'Academy Asia 2 dari MalaysiaZizi Kirana penyanyi berusia 30 tahun berasal dari Semporna, Sabah. Zizi membawa bakatnya ke Kuala Lumpur dan pada tahun 2009 berakhir sebagai finalis pada realitas Malaysia menunjukkan Akademi Fantasia, Season 7. Pada akhir musim, ia bergabung dengan grup hip hop lokal The Fabulous Cats. Setelah beberapa tahun sukses, ia memutuskan untuk memulai petualangan baru dengan bergabung Nukilan sebagai Kirana. Kirana menarik perhatian Qarma Musiq dengan suara yang unik dan fleksibilitas.

Setelah bekerja secara teratur dengan produser Malique di demo rekaman, dia keluar, langsung dan sangat berkomitmen untuk pekerjaannya. Sebagai Kirana di Nukilan, ia bernyanyi dan rap sama baiknya. Zizi Kirana Bukan Lagi Fabulous Cat - Penyanyi yang dulu dikenali sebagai Zizi Fabulous Cat kini dikenali sebagai Zizi Kirana kerana tidak mau terus dibayangi kumpulan lamanya, Fabulous Cat. Dia kini muncul bersama dua lagi penyanyi, Kelana dan Agenda dan menggelarkan diri mereka sebagai kumpulan Nukilan. Begitupun, dia sedar peminat masih mengenalinya dengan nama Zizi Fabulous Cat tetapi dia berharap peminat tidak keliru dengan nama barunya itu.

Biografi Profil Biodata Zizi Kirana wikipedia - D'Academy Asia 2 dari MalaysiaBiodata Zizi Kirana peserta D'Academy Asia 2 dari Malaysia :

Nama : Zizi Kirana
Usia : 30 Tahun
Twitter: @Mrs_zizi
Instagram: @zizi_kirana

Selain Kirana dan Kelana, kumpulan yang ditubuhkan pada 16 Januari 2014 ini dianggotai seorang penyanyi rap baru berasal dari Kuantan, Pahang yang menggelarkan dirinya, Agenda. Bernaung dibawah syarikat rakaman milik penerbit muzik tersohor Malique Ibrahim, Nukilan memperjuangkan genre Hip Hop Nusantara. Terbaru mereka muncul menerusi single, Rindu berkolaborasi dengan penyanyi Indonesia, Shae. Dalam pada itu, Zizi memberitahu sejak berpeluang kerjasama dengan Malique, secara tidak langsung dia kini sedang cuba melatih diri menjadi seorang 'rapper'.

Biografi Profil Biodata Zizi Kirana wikipedia - D'Academy Asia 2 dari MalaysiaKeputusan menukar nama pentas daripada Zizie The Faboulous Cats (TFC) kepada Zizi Kirana bertujuan untuk memperbaharui jenamanya, bukan kerana enggan dibayangi kumpulan yang disertai sebelum ini. Dia masih berhubung dengan ketua kumpulan TFC, Cat Farish yang bertanggungjawab menyerlahkan nama pada awal kemunculannya. Zizi menjadi salah seorang anggota TFC selepas menyertai pertandingan realiti Akademi Fantasia musim ketujuh pada 2009. Tidak menyesal dengan perjalanan seninya selama kira-kira tujuh tahun yang dilihat kurang menyerlah, Zizi berkata, tumpuannya lebih kepada mempelajari selok belok industri rakaman daripada rakan seangkatanyang mempunyai banyak pengalaman berbanding dirinya. Justeru Zizi menambah, dia tidak menyalahkan mana-mana pihak yang menyebabkan perjalanan seninya bergerak perlahan.

#Lihat pula : Biodata Para Peserta DAA2 - Dangdut D Academy Asia 2 Indosiar